מקלובה טבעונית ונהדרת

בטח כבר שמעתם אנשים שאומרים 'מאלובה', 'מקלובה' או בכלל 'מגלובה', האמת שזה בכלל לא משנה, כולם מתכוונים לאותו תבשיל, השם משתנה ìבהתאם לאיזור המחייה והתרבות. במתכון שלפנינו היום אשתמש במילה הכי המוכרת 'מקלובה'.

צילום: Meruyert Gonullu | מאגר תמונות Pexels

את ניחוחות המקלובה אני מכירה ממש מקרוב, במיוחד את נשנושי הירקות לפניי שהם מונחים שכבה על גביי שכבה ויוצרים את המראה העוגתי והמפתה, מלא בירקות וגרגרי חומוס עם ריח תבלינים עדין ומתקתק. אני מגיעה מבית ערבי, אסלי, כזה שמקלובה בו היה מאכל חגיגי ועם זאת תבשיל פשוט וטעים. התבשיל במקורו נעשה עם עוף ולו היחודייות שלו, במתכון הזה אנחנו נכין מקלובה אסלית, עם התבלינים שייצרו את הטעם הנהדר של המקלובה המקורית ללא שימוש בעוף. חשוב לציין שמנה זו משולבת בכמה הכנות מקדימות, לא מתישות במיוחד, אם כי הכנות מקדימות אלו ייצרו את הטעם הנהדר והמורכב של המקלובה.


מצרכים:

2-3 גזרים

1 חציל

כרובית שלמה, רצוי לא גדולה במיוחד

בצל גדול, או שניים קטנים

2-3 תפוחי אדמה

שיניי שום, כמות לפי הטעם האישי

עגבנייה

200 ג' גרגרי חומוס מבושלים(שבישלתם מראש או צנצנת/פחית שימורים שחשוב לשטוף היטב לפניי שימוש)

3 כוסות אורז בסמטי או יסמין, לבחירתכם, במתכון זה אתייחס לאורז בסמטי

ציר ירקות, לא חובה. מים רתוחים גם מספיק טוב

 

תבלינים:

מלח, רצוי הימלאיה

פלפל שחור

זעפרן

אבקת כורכום

פפריקה

ציפורן אבקה או זרעים

הל אבקה או זרעים

עלי דפנה

מקל קינמון או אבקה


איך מכינים מקלובה טבעונית?

  • הסוד הנפלא של המקלובה טמון בירקות ובהכנתם לפניי. לשם כך רצוי לחתוך את הירקות לפרוסות להוסיף עליהם מעט מלח ולהשרות במשך 20-30 דק, בבית אימי פעולה זו נעשתה לשם כך שהירקות לא יספחו את שמן הטיגון יתר על המידה, תנסו, מקסימום תגלו שזה עובד.
  • את הירקות נטגן בשכבה דקה של שמן על המחבת, ממש אין צורך לטגן טיגון עמוק. אני אוהבת לערבב 3 כפות שמן זית יחד עם 2 כפות שמן קנולה או חמניות, על מנת ששמן הזית לא יישרף. כל ירק נטגן בנפרד, אין צורך לטגן עד שיהיה מבושל, מספיק חצי בישול, הם הרי ימשיכו להתבשל יחד עם האורז. לגרסה יותר בריאה אפשר להבריש את הירקות בשמן, לפזר מלח ולהכניס לתנור עד שיהיו חצי אפויים.
  • נניח לירקות להתקרר וניגש לאורז. ובכן במתכון זה נשתמש באורז בסמטי, שזה אומר שלא נצטרך להשרות אותו כלל, רק לשטוף אותו היטב, נשטוף ונסנן את המים כמה פעמים עד שנבחין שהמים יחסית נקיים ולא לבנים. נניח את האורז במסננת על מנת שישתחררו כל הנוזלים.
  • נטגן את הבצל עד להזהבה ונוסיף את שיני השום ולאחר מכן נוסיף את כל התבלינים והאורז המסונן, נטגן למשך שתיי דקות נוספות על אש נמוכה.
  • לגביי התבלינים – לפי הטעם האישי. לפי כמות האורז של מתכון זה, אמליץ בכפית שטוחה מכל תבלין, אם בחלק מהתבלינים בחרתם בזרעים כדוגמת זרעי הציפורן וההל במקום האבקה, תוסיפו 2-3 זרעים מכל אחד ומקל קינמון אחד. לגביי זעפרן, ממש תלוי בכם. הכי חשוב לא לשכוח את המלח, 3 כפיות (כפית מלח לכל כוס אורז).
  • לאחר שסיימנו לטגן את הירקות, לשטוף את האורז, לטגן את הבצל והשום עם האורז ותבלינים ניקח לנו סיר ונתחיל לסדר את הירקות בתחתית הסיר.
  • אני מאוד אוהבת להניח קודם את גרגרי החומוס ומעליהם לסדר את פרוסות תפוחי האדמה, מעל פרוסות טריות של עגבנייה, לאחר מכן את הגזר, החצילים ואת פרחי הכרובית, לאחר הנחת כל הירקות בשכבות מסודרות, נשפוך את האורז שמעורבב עם הבצל והתבלינים ונצמיד כלפיי מטה אל הירקות, נוסיף את המים הרתוחים, 6 כוסות מים רתוחים או לחילופין 6 כוסות ציר ירקות במידה ויש לכם.
  • נוסיף את המים לאט לאט, רצוי עם מצקת שתשפוך כל פעם קצת, בתנועה מעגלית על מנת שהמים יחדרו לכל דפנות הסיר.
  • נביא לרתיחה, וכשהכל מבעבע ומתחיל להריח נפלא, ננמיך את האש לאש הכי קטנה, נסגור את הסיר ונבשל עד שמוכן. איך יודעים שמוכן? מקשיבים לסיר, כשמפסיקים לשמוע מים מבעבעים משמע שמוכן. בדרך כלל בין 30 ל-40 דק'.
  • ועכשיו לחלק בחשוב והעיקרי במקלובה, איך הופכים את הסיר ומשאירים את עוגת המקלובה בשלמותה? אין שום דרך אחרת מלבד אומץ ולעשות זאת בבת אחת. נניח לנו משטח או צלחת מתאימה לגודל עוגת המקלובה, נרים את הסיר ונהפוך אותו בתנועה מהירה למרכז הצלחת/משטח. רגע אחד לפניי ששולפים הסיר, טופחים מעט על תחתית הסיר ולאחר מכן מחזיקים משיניי צידיו ושולפים את הסיר כלפיי מעלה לאט לאט.

והרי לנו מקלובה נהדרת, מלאת ניחוחות וטעימה! בתאבון!

הידעתם שהשם 'מקלובה' משמעותה 'הפוכה', או 'הפוך על הפוך' בערבית?

המלצות נוספות להכנת המקלובה:

* יש שאוהבים להוסיף בהרט, עם נפשכם חשקה בתבלין זה הוא מעולה ומוסיף המון. הוא בעצם צירוף של כמה תבלינים יחד ונותן בוסט נהדר. במתכון המקורי של המקלובה עם העוף, את העוף מטגנים יחד הבצל והשום ואז מבשלים במים ואת המים האלה מוסיפים כציר עוף לאורז והירקות ומכאן הטעם הנהדר והמקורי של המקלובה.

* אם אתם מעוניינים להוסיף תחליף לעוף, ניתן להשתמש ברצועות טופו או סייטן, להשרות אותם בשמן זית יחד עם כל התבלינים שמצויינים למעלה, השרייה של כחצי שעה בערך ולאחר מכן לטגן או לאפות, להניח בתחתית הסיר ורק לאחר מכן את גרגרי החומוס, הירקות ואורז.